Saturday 7 May 2011

ouh...apakah...

assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh..


da lama aku tak update blog aku ni..hari ni ak menggila update apa yang patut..
hem...penah tak kome sume ditanya tentang hal agama yang kome sendiri pon tak pernah terpikir nak pikir pasal hal tu (paham ke ayat aku ni??)


semalam sambil tengok tv+makan biskut kering cecah milo aku bersms lar dengan shin chan kesayangan ak. tengah2 syok dok mamam biskut tu tiba2 shin chan pon tanya ak


shin chan : tau tak maksud 'lahaulawalaquwataillabillahihilaliyilazim' ?


aku pon bukan maen menggelabah dok pikir,,"rase cam biasa dengar,amende mksud nih", aku bermonolog dalam hati...ak pon reply


aku : ntahlar..bese dengar tapi dop engat,bakpe??(ayat luar+ayat ganu)


shin chan : try search


terpaksalar aku masuk bilik kacau angah aku yang tengah online.cari punyer cari akhirnyer jmpa gak kt blog ni.


aku : maksudnyer “Tiada Kekuatan dan Daya Melainkan dari Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Mulia. lafaz ni kita baca bila dalam kesusahan atau nak mohon kemudahan.

sin chan ; lafaz ni kan kita baca time jawab azan "Marilah Mengerjakan Solat, Marilah Menuju Kejayaan".kenapa kita nak jawab dengan katakan yang kita tade kekuatn ngan daya sdgkan masjid yang laungkn azan tu da dekat ngan umah kita?


aaaaahhhhh.....ye tak ye jugak. cmne boleh tak engat tu lafaz jawab azan..bila bace ayat seterusnya,,eh,eh,apa ni..ak kaget sih! nk reply apa nih! ok..


aku : apa2 pon yang kita lakukan kalau Allah tak beri kekuatan dan kemampuan untuk kita laksanakan kita takkan dapat laksanakn,tapi kita pon perlu berusaha dan the rest Allah yang tentukan sama ada nak izinkan atau tak untuk kita laksanakan sesutu benda tu..ni pendapat saya jer,,baek awak tanya org yang lebih pndai hal2 ni

shin chan : (aku tak engat dye reply pe)

aku : bagi saya, bla dah ditetapkn, kita ikot, jangan banyak soal bila ada kaitan ngan agama...bla bla bla..


~~~wahhh,,dye tak setuju ngan ayat aku nih,,yang bla bla bla tu dye setuju lar kot~~~


shin chan : kta tak bleh tros mkn jer ap y org suap..ingat ulama dunia skrng ni btol sgt??(ad 2 tnda soal di situ ye)..kta kna mengaji,mengkaji,mencari..saya takut kta dok cabang yang 72 tu..sesat masok neraka (ktorang penah bncang sal 73 cabang umat Rasulullah, nanti aku buat entry pasal ni)

i surrender~~~~~~~~~~~


shin chan : kalo ada cina tanya awak, 'lu ckp wa sembah batu,lu pon sembah batu (kaabah)' apa awak nk jwb??


aku tak penah pon cakap camtu kat kaum cina,,hish....


aku: saya takkan jawab kalo saya sdiri pon tak yakin dengan jawapan saya.should dscover more..tp saya akan gitau, orang Islam tak sembah batu.Kaabah@Mekah tu adalah tempat suci untuk orang Islam berkumpul dan kerjakan ibadat. yang disembah tu adalah Allah,seluruh ummat Islam kat mana pon dorang berada dorang akan sembahyang menghadap ke arah kiblat menunjukkan penyatuan kita menyembah yang satu, Allah Yang Maha Esa..

shin chan : ok, apa maksud 'labaikallahummalabait' ?


again,,ak g search,,rase cam bengap je ayat simple cmni pon nk kena search tnet,,ak tow yang ni orang baca time haji tuh tapi tak kompem maksud..aku jumpa maksud tu kat sini.

aku : maksudnyer "Tuhanku, Aku Datang KepadaMu"

shin chan : btol gak kn,,org Islam g Kaabah..Kaabah tu umah Allah..jadi dah cakap tu umah Allah..takkan tak bertuan..jd org dok g haji tu nk cr Allah la? umahnya ad, tuannya tak jumpa? cmtu?




ha...yang ni aku tak engat aku reply pe..kuang kuang kuang..

ak buat entry ni bukan apa..smalam aku tersedar yang aku da lama tak baca buku agama,ceramah2 pon da jarang dengar..last mggu lpas al-kuliyyah kt tv3 topik IBADAT MESRA..he he..korang tau ke apa ibadat mesra tu??? tape kalo tak tau, da kawin nanti taular,,,muahahahahahahahaha... opsss.hehe...back to the story...so, ak amek iktibar, jangan terlalu cepat lalai, bila da tersedar tu, segera mengucap dan kembali ke jalan asal..and sokmo2 lar tambah ilmu di dada..plg kurang baca lar 1 buku agama setiap bulan,pesanan penaja ni bukan untuk korang je tp untuk aku juga.ak tak reti buat kesimpulan.




pssssssssssssssstttttt : thank u shin chan sebab tolong sedarkan i!!! i sayang u ketat2!!! renung2 kan dan selamat beramal,, ~_~ ^_^

0 jom kita mengomen =,=:

Post a Comment